Digital teknologi i undervisningen

oktober 27, 2021

Det er i dag uundgåeligt ikke at gøre brug af digital teknologi – både i og udenfor skolen. Det gælder både brug af mobiler, tablets og computere, og selvom forældre og undervisere måske kan se disse redskaber som en barriere for undervisningen, er det faktisk gavnlige redskaber for eleverne, når de bruges rigtigt.

Korrekt brug

Der er utvivlsomt nødt til at være nogle fælles spilleregler, når det kommer til brug af moderne teknologi i klasseværelset. Når både mobiler, tablets og computere medbringes til undervisningen, kan disse bruges til adskillige formål. Sociale medier kan i den grad forstyrre elevernes koncentration, men medier som for eksempel Facebook kan også bruges til at danne grupper og dele dokumenter blandt eleverne. Brugen af Microsoft-programmerne såsom Word, Excel og Powerpoint er næsten også uundværlige redskaber. Ydermere kan elever tjekke faglige hjemmesider, gøre brug af redigeringsprogrammer og bruge beregningsværktøjer til for eksempel matematik. Undervisere kan også gøre brug af de digitale muligheder, og særligt quiz-appen Kahoot er et populært valg til at vurdere og engagere eleverne på samme tid.

Fælles ansvar

Der er et fælles ansvar blandt elever, forældre og undervisere, når det kommer til at bruge de digitale teknologier fornuftigt. Jo yngre børn er, desto større ansvar pålægges forældre og undervisere, og jo ældre eleverne bliver, des mere pålægges ansvaret dem. Når diverse apparater medbringes i undervisningen, er det desuden vigtigt, at der passes godt på dem. Særligt mobilen er en trofast følger, som nemt bliver beskadiget. Derfor er det en fordel at sørge for at investere i den rigtige beskyttelse. Den kan man blandt andet anskaffe sig hos teknikdele.dk, der har et bredt udvalg af både covers og skærmbeskyttelse. Det er uden tvivl billigere at investere i forebyggelse af ridser, revner og andre skader, end det er at skulle købe nye produkter.

Strategi og mening

Når det kommer til brugen af digital teknologi i undervisningen, er det vigtigt at underviseren og eleverne indgår en fælles aftale om, hvordan og med hvilket formål denne skal bruges. Underviseren er også nødt til at undersøge elevernes tekniske kompetencer og finde måder, hvorpå brugen af teknologi giver mening i undervisningen. Ydermere er det vigtigt, at der sættes grænser for eller skabes en balance i henhold til elevernes brug af sociale medier. Unges uddannelse er springbrættet til deres fremtidige arbejdsliv, så det er vigtigt, der udarbejdes en strategi, hvor digitaliseringen bliver en medspiller og ikke en modspiller i undervisningen.