Skolen følger med tiden
juli 19, 2018
Fra dengang, vi startede med at have en folkeskole, var det noget helt andet, end det, som vi ser i dag. Man har fulgt med tiden og prøvet at lade læreruddannelsen følge med også. Væk er gamle dages læren udenad, for i dag skal læring være noget andet. Det er med at få børnene til at tænke selv, tage stilling og få dem til at bruge deres hjerner på en anden måde.
Debat om læring
Men det er der nu nogle, som mener går ud over den viden, som børnene tilegner sig. Det er en debat, som har været oppe nogle gange i medierne, men det er svært at sige, hvad der er bedst, og det er nok en debat, som vil køre mange år endnu.
Der er kommet en stor fokus i de senere år på, at skolerne skal være en institution for alle, og det kan være en svær process, for det er jo ikke alle, som er lige egnede til skolen. Det er ikke alle, som er på samme niveau, og nogle er bedre til engelsk end til matematik, mens det for andre er omvendt.
Det langt de fleste dog er helt enige om er, at den sorte skole med kæft, trit og retning, ikke længere er en løsning for nogen elever. Det er ikke længere sådan pædagogik foregår herhjemme. Til stor glæde for alle skolesøgende børn.
Savner du selv læring, så har DR deres helt egen udgave af den sorte skole, hvor du kan suge til dig af historisk læring og blive klogere på vores fortid.
Læring i en ny kontekst
Nu om dage er tablets, telefoner og computere en naturlig del af det at gå i skole. Det har ikke altid været sådan, og mange forældre har nok været lidt uforstående til at starte med. Især fordi telefoner med mere normalt blev konfiskeret af lærerne i timerne for ikke så mange år siden.
Men læring er også IT, for IT er vejen frem. Det er derfor flere og flere elever for udleveret tablets og andet udstyr, der er til så meget mere end bare leg. Men IT er ikke det hele. Der er mange fag, der går på tværs, så eleverne lærer, at der er en større sammenhæng mellem tingene.
Fag var nok mere opdelt tidligere, men for rigtig mange børn, er det sjovt at se, hvordan vide fra et fag kan overføres til et andet. Det gør læring til en leg.